MAISTINGUMO IR SVEIKATINGUMO TEIGINIAI: po valgio kramtykite kramtomąją becukrę gumą arba ką ir kada galima sakyti apie maisto savybes?

Autoriai: Kristina Vilkienė, „Metida“ advokato padėjėja, Vilius Martišius, „Metida“ advokatas

Dažna informacija apie maisto produktą ar jo reklama vartotojui pateikiama, nurodant kokias nors naudingąsias šių produktų savybes. Visi žinome, kad maisto paskirtis ir yra teikti mitybinę naudą bei palaikyti organizmo sveikatą, tačiau ar tikrai visi teiginiai yra teisingi ir pagrįsti?

Maistingumo teiginiu vadinamas apibūdinimas, kuriuo tiesiogiai ar netiesiogiai teigiama, kad produktas turi tam tikrų naudingų savybių dėl kaloringumo, maistinių arba kitų medžiagų, pavyzdžiui, „mažai kalorijų“ ar „be riebalų“. Teiginiu apie sveikatingumą vadinamas apibūdinimas, kuriuo tiesiogiai ar netiesiogiai užsimenama, kad esama ryšio tarp maisto produkto, vienos jo sudedamųjų dalių ar kategorijos ir sveikatos.

2006 m. gruodį Europos Parlamentas ir Taryba priėmė Reglamentą Nr. 1924/2006 ,,Dėl teiginių apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą“, kuriuo buvo suvienodinti maistingumo ir sveikatingumo teiginių naudojimo reikalavimai, nurodant, kad bet kuris iš teiginių gali būti naudojamas tik taip, kaip numatyta konkrečios maisto medžiagos apraše. Aprašas nustato maistingumo reikalavimus, kuriuos maistas turi atitikti, kad galėtų būti apibūdinamas atitinkamu maistingumo ar sveikatingumo teiginiu.

Europos Komisijai 2012 m. gegužę patvirtinus 222 teiginius apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą, maisto gamintojams buvo nustatytas pereinamasis 6 mėnesių laikotarpis pakeisti savo prekių ženklinimą ar reklamavimus. Nuo 2012 m. gruodžio mėn. maisto produktus bus leidžiama ženklinti tik tais teiginiais, kurie nurodyti Komisijos ,,baltajame“ sąraše ir tuos kurie dar laukia Komisijos įvertinimo. Svarbu ir tai, kad bendrųjų žinių ar plačiai žinomų teiginių nepakanka, kad tam tikras produktas būtų pripažintas, turintis maistines ar sveikatinimo savybes.

Pavyzdžiui, teigti, jog ,,becukrė kramtomoji guma padeda neutralizuoti dantų akmenų rūgščių susidarymą“, galima tik apie tokią kramtomąją gumą, kuri atitinka Reglamente nurodytus mitybinio teiginio ,,be cukrų“ naudojimo sąlygas, t.y. jei 100 g arba 100 ml produkto yra ne daugiau kaip 0,5 g cukrų. Be to, vartotojui turi būti pateikiama informacija, kad produkto vartojimo privalumai pajuntami, jei guma po valgio ar gėrimo guma yra kramtoma mažiausiai 20 minučių.

Kai kurie plačiai paplitę teiginiai apie kasdienio vartojimo maisto produktus Komisijos nebuvo patvirtinti kaip pagrįsti. Pavyzdžiui, teiginys, jog ,,alyvų aliejus gerina jūsų širdies veiklą“ nebuvo patvirtintas, nurodant, kad jis neatitinka Reglamento nuostatų, nes moksliniais tyrimais šio maisto produkto – aliejaus – poveikis nebuvo įrodytas. Tokie patys atsisakymo patvirtinti naudojimą argumentai buvo panaudoti ir teiginiui ,,medus, įskaitant meduje esančius antioksidantus“ ,,ramina gerklę“.

Tokie teiginiai, kurie nurodo naudingąsias savybes, dažnai gamintojų yra ne tik naudojami rinkodaroje ir reklamoje, tačiau ir registruojami prekių ženklais. Atsižvelgiant į tai, kad keičiant tam tikrų teiginių naudojimo rinkoje taisykles susikerta siekis kontroliuoti tam tikros informacijos teikimą vartotojams bei išimtinės prekių ženklų savininkų teisės, įgytos kuriant bei registruojant prekių ženklus, vadinasi ir patiriant išlaidas, reglamentas numato pereinamąjį laikotarpį. Reglamente numatyta, kad neatitinkantys šio dokumento produktai, kurie turi prekių ženklus ar prekių pavadinimus, egzistavusius iki 2005 m. sausio 1 d., gali būti toliau parduodami iki 2022 m. sausio 19 d. Pasibaigus šiam laikotarpiui, net ir tiems teiginiams, kurie registruoti kaip prekių ženklas, bus taikomi vienodi reikalavimai dėl teiginio pagrįstumo patvirtinimo.

2012 m. birželio 18 d. Nejvyšší správní soud (Čekijos Respublika) pateikė prašymą Europos Teisingumo Tesimui priimti prejudicinį sprendimą byloje GREEN – SWAN PHARMACEUTICALS CR, a. s. prieš Státní zemědělská a potravinářská inspekce (byla C-299/12) dėl teiginių apie produkto savybes vertinimą Reglamento prasme bei pereinamojo laikotarpio išimties nustatymo prekių ženklams. Teismo prašoma atsakyti, ar teiginys apie sveikatingumą ,,šiame produkte taip pat yra kalcio ir vitamino D3, kurie padeda sumažinti riziką susirgti osteoporoze ir patirti kaulų lūžių“ yra teiginys apie susirgimo pavojaus sumažinimą ir kaip jis suprantamas Reglamento prasme, net jei šiame teiginyje nėra aiškiai pasakyta, jog vartojant tą produktą sumažinamas pavojus susirgti minėtomis ligomis. Būsimas Teismo sprendimas bus svarbus ne tik išaiškinant kokie teiginiai laikytini teiginiais Reglamento prasme, bet ir dėl pereinamojo laikotarpio taikymo prekių ženklams atžvilgiu, nes Teismo taip pat prašoma išaiškinti ar prekių ženklo arba prekių pavadinimo sąvoka Reglamento prasme apima ir komercinę informaciją, skelbiamą ant produkto pakuotės. Teismui priėmus teigiamą atsakymą į šį prejudicinį klausimą, pereinamojo laikotarpio išimties apimtis būtų ženkliai praplėsta. Pareiškėjas prašo Teismo papildomai išaiškinti ne tik kokiam ženklinimui, bet ir kokiems produktams (pagal jų atsiradimo faktą) gali būti taikoma pereinamojo laikotarpio išimtis, t.y. ar Reglamente įtvirtintą pereinamojo laikotarpio nuostatą reikia aiškinti taip, kad ji taikoma visiems maisto produktams, kurie jau egzistavo iki 2005 m. sausio 1 d., ar išimtys taikomos tik maisto produktams, pažymėtiems prekių ženklu ar prekių pavadinimu, egzistavusiems iki šios datos.

Taigi artėjant metų pabaigai, kuomet baigsis Komisijos nustatytas 6 mėnesių laikotarpis pakeisti prekių ženklinimą ar reklamą, gamintojai vis dažniau priverčiami susimąstyti, kuo keisti iki šiol naudotą rinkodaros strategiją ar kaip naujai pristatyti naudingąsias savo produkto savybes.

Advertisements
Įrašas paskelbtas temoje Kita | Other ir pažymėtas , , , , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s