Kova dėl pozicinių prekių ženklų apsaugos – be pabaigos

Autorė: Inga Lukauskienė, „Metida“ asocijuota partnerė, advokatė, patentinė patikėtinė

SteiffSiekis registruoti ir gauti netradicinių prekių ženklų apsaugą iki šiol išlieka sudėtingu procesu, o teismų sprendimai šiuo klausimu labai griežti. Prie netradicinių prekių ženklų dėl savo atvaizdavimo ypatumų priskiriami ir poziciniai prekių ženklai. Pastarieji naudojami ant konkrečių objektų, tačiau negali būti registruojami kaip atskiri prekių ženklai.

Pozicinis prekių ženklas yra atitinkamo dydžio ar proporcijos žymuo, patalpintas ant konkrečios produkto vietos (pavyzdžiui, aptinkamas prekės viduryje ar pavaizduotas kaip siluetas). Siekiant registruoti pozicinį žymenį kaip prekių ženklą, visų pirma būtina jį įvertinti dviem aspektais:

1) vietos: žymuo gali būti prilyginamas kilmės nuorodai tik tais atvejais, kai konkretus jo pozicionavimas laikomas neįprastu konkrečioje rinkoje – svarbu nustatyti, ar vartotojas tikisi žymens talpinimo konkrečioje produkto vietoje;

2) žymens: jei jis vertintinas tik kaip dekoratyvinis elementas, vidutinis vartotojas nevertins jo kaip kilmės nuorodos, todėl žymuo neturės skiriamojo požymio.

Sunkumus, su kuriais susiduriama registruojant netradicinius prekių ženklus, patvirtina ir 2014 m. sausio 16 d. Europos Bendrojo Teismo patvirtinti du Vidaus rinkos derinimo tarnybos (VRDT) Apeliacinės tarybos sprendimai dėl dviejų Bendrijos prekių ženklų paraiškų. Bendrasis Teismas šiame sprendime konstatavo, kad Margarete Steiff neturi teisės į Bendrijos prekių ženklų apsaugą sagai, pritvirtintai vidurinėje pliušinio gyvūno ausies dalyje arba etiketei, pritvirtintai naudojant sagą, dėl skiriamojo požymio nebuvimo.

Prekių ženklai:

Screen Shot 2014-03-27 at 12.41.32

2010 m. Vokietijos įmonė Margarete Steiff, garsėjanti kaip aukštos kokybės žaislų gamintoja, padavė dvi Bendrijos prekių ženklų paraiškas 28 klasės prekėms. Registruojant šiuos prekių ženklus buvo reikalaujama suteikti pozicinio prekių ženklo apsaugą šiems elementams: a) blizgiai arba matinei, apvaliai metalinei sagai, kuri yra pritvirtinta vidurinėje minkšto žaislo ausies dalyje arba b) stačiakampio formos, pailgai etiketei, pritvirtintai prie blizgios arba matinės, apvalios sagos, kairiojoje, vidurinėje pliušinio gyvūno ausies dalyje.

Išanalizavę pateiktus prašymus, ekspertai ir VRDT Apeliacinė taryba atsisakė registruoti abu prekių ženklus remdamiesi tuo, kad pastarieji neturi skiriamojo požymio ir vidutinis vartotojas nevertins jų kaip kilmės nuorodos. Dėl šio Apeliacinės tarybos sprendimo Margarete Steiff pateikė apeliaciją Europos Bendrajam Teismui nepritardama ekspertų ir VRDT Apeliacinės tarybos sprendimui. Atsižvelgiant į šį prašymą, buvo konstatuota, jog dėl savybių, kurios būdingos poziciniams prekių ženklams, būtina nurodyti prekę ir joje pavaizduoti pozicinį žymenį, todėl prašomi įregistruoti ženklai neegzistuotų, jei saga arba etiketė nebūtų pritvirtintos konkrečioje produkto vietoje. Teismas taip pat konstatavo, jog sagos ir etiketės paprastai yra tvirtinamos prie pliušinių žaislų, taigi, vartotojai yra įpratę, jog šie elementai yra pridedami prie įvairių rinkoje esančių pliušinių žaislų. Sagos, pritvirtintos vidurinėje pliušinio gyvūno ausies dalyje, arba etiketės, pritvirtintos naudojant sagą, padėtis negali būti laikoma išimtine, kadangi vidutinis vartotojas nevertins jų kaip kilmės nuorodos. Teismas pripažino, jog šiuo atveju žymenys būtų suvokiami tik kaip pliušinio žaislo dekoratyviniai elementai.

Margarete Steiff pateikė argumentą, jog ji buvo vienintelė gamintoja, kuri daugiau nei 100 metų naudojo sagą, tvirtinamą vidurinėje minkšto žaislo ausies dalyje. Nepaisant to, anot Teismo, faktas, kad įmonė tam tikrą ilgą laiką vienintelė naudoja ženklą, o taip pat ir naujumo bei originalumo kriterijai nėra svarbūs siekiant įvertinti prekių ženklo skiriamąjį požymį. Svarbiausias kriterijus – ar vidutinis vartotojas vertins žymenį kaip gaminio kilmės nuorodą.

Šis Teismo sprendimas dar kartą patvirtina, jog netradicinių prekių ženklų registracija yra sudėtinga ir teismų praktika šiuo klausimu iki šiol išlieka labai griežta, kadangi buvo registruoti tik keli poziciniai prekių ženklai, o dauguma paraiškų buvo atmestos. Primename, jog poziciniai prekių ženklai gali būti registruojami tais atvejais, kai jie atitinka Reglamente dėl Bendrijos prekių ženklo nurodytus kriterijus. Taip pat būtina nurodyti prekę pavaizduojant joje pozicinį žymenį, kurį vidutinis vartotojas vertins kaip skiriamąjį ženklo požymį ir kilmės nuorodą.

Reklama
Įrašas paskelbtas temoje Prekių ženklai | Trademarks ir pažymėtas , , , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s