Ar gali įmonės panašiais pavadinimais registruoti ir panašius prekių ženklus?

Autorė: Inga Lukauskienė, METIDA asocijuota partnerė, advokatė, patentinė patikėtinė, teismo mediatorė

Screen Shot 2015-08-06 at 15.15.19Neretai įmonės savo teikiamas prekes ar paslaugas žymi prekių ženklais, atkartojančiais jų pavadinimus, pavyzdžiui, „Coca-Cola“, „McDonalds“ ir pan.  Iš tiesų, draudimo panaudoti įmonės pavadinimą prekių ženkle nėra, netgi priešingai – tokiu atveju vartotojas geriau įsimena ne tik konkrečią prekę ar paslaugą, bet ir tos prekės gamintoją ar paslaugų teikėją. Tačiau reikėtų žinoti, kad panašių įmonių pavadinimų koegzistavimas dar nėra garantas, jog atitinkami ar panašūs prekių ženklai taip pat galės koegzistuoti rinkoje.

Įmonės pavadinimas ar jo dalis nebūtinai turi būti atkartota prekių ženkle – tokio ribojimo nėra. Ir nors galimybių sugalvoti įdomų ir įsimenantį prekių ženklą atrodo daug, praktikoje įmonės panašiais pavadinimais gana dažnai registruoja ir panašius prekių ženklus. Tokiu atveju kartais užverda gana aršūs mūšiai.

Tai puikiai iliustruoja neseniai Lietuvoje įvykęs ginčas. Vilniaus apygardos teismas išnagrinėjo bendrovės „Alliance Unichem IP Limited“ ieškinį, kuriuo ji skundė LR Valstybinio patentų biuro sprendimą. Juo buvo pripažinta negaliojančia šios bendrovės prekių ženklo ALLIANCE HEALTHCARE registracija dėl šio ženklo panašumo į kitos įmonės – „Alliance Pharmaceuticals Limited“ – prekių ženklus ALLIANCE ir ALLIANE GENERICS.

Teismas atmetė ieškovo argumentus dėl žodinio elemento ALLIANCE silpno skiriamojo požymio ir vaizdinių elementų svarbos. Nors ieškovas teigė, kad yra registruota daug ženklų, kuriuose yra žodis „ALLIANCE“, tačiau teismas, remdamasis ir Vidaus rinkos derinimo tarnybos praktika, atrėmė tokią ieškovo poziciją argumentu, kad vien tik ženklų skaičius dar neįrodo, kad toks žodžio naudojimas yra įprastas rinkoje. Maža to, atsakovo žodinis prekių ženklas ALLIANCE yra įregistruotas kaip Bendrijos prekių ženklas ir jo registracija yra galiojanti, todėl nėra jokio pagrindo abejoti šio žodžio skiriamuoju požymiu.

Teismo neįtikino ir ieškovo argumentai dėl grafinių elementų svarbos. Visų pirma, pats ieškovas skirtingai apibūdina jo prekių ženkle esantį grafinį elementą, kita vertus, lyginamuose ženkluose esantys grafiniai elementai nėra sudaryti iš aiškiai identifikuojamų, konkrečią semantinę prasmę turinčių piešinių, todėl pagrįstai buvo pripažinti turinčiais tik dekoratyvinį pobūdį. Kiti ženkluose esantys žodiniai elementai – GENERICS ir HEALTHCARE – akivaizdžiai yra tiesiogiai aprašomieji farmacinių preparatų ir įvairių su jais bei sveikata susijusių paslaugų atžvilgiu, todėl tokio vertinimo ieškovas netgi neginčijo.

Atsižvelgdamas į tai, kad ir prekės bei paslaugos, kurioms žymėti yra skirti lyginamieji ženklai, buvo pripažintos panašiomis, Vilniaus apygardos teismas nusprendė, kad LR Valstybinio patentų biuro sprendimas yra pagrįstas ir nėra pagrindo jo naikinti.

Vertėtų akcentuoti, kad ginčas tarp šios bylos šalių vyksta ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Švedijoje jau yra priimtas galutinis sprendimas, kuriuo ieškovo prekių ženklo registracija yra pripažinta negaliojančia, todėl galima pasidžiaugti, kad Lietuvos teismų praktika, taikant tiek Lietuvos teismų, tiek Vidaus rinkos derinimo tarnybos, tiek Europos Teisingumo Teismo praktiką laikosi tos pačios pozicijos.

Taigi, aprašytas pavyzdys įrodo, kad panašių įmonių pavadinimų koegzistavimas nėra garantas, jog atitinkami ar panašūs prekių ženklai taip pat galės koegzistuoti rinkoje. Kuriant prekių ženklą visuomet patartina įvertinti tai kaip gana nemažą riziką ir taip galimai išvengti blogiausio scenarijaus – teisminio ginčo su kita įmone ir prekių ženklo keitimo.

Advertisements
Įrašas paskelbtas temoje Prekių ženklai | Trademarks ir pažymėtas , , , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s