Riziką dėl prekybos perpakuotomis prekėmis prisiima pardavėjas

Autorė: Inga Lukauskienė, METIDA asocijuota partnerė, advokatė, patentinė patikėtinė, teismo mediatorė

shop-791582_640Pastaruoju metu rinkoje kyla vis daugiau ginčų dėl prekybos perpakuotomis prekėmis teisėtumo. Dažnai nutinka taip, jog pardavėjas nežino, kad jį pasiekusios prekės buvo supakuotos ne paties gamintojo ir netgi neturint jo sutikimo. Nepaisant to, prekyba tokiomis prekėmis greičiausiai bus pripažinta neteisėta ir atsakomybė už tokių prekių platinimą grės niekuo dėtam pardavėjui.

Būtent tokia situacija visai neseniai susiklostė Lietuvoje, kai Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT) 2015 rugsėjo 18 d. priėmė nutartį civilinėje byloje Nr. 3K-3-477-684/2015. Šioje byloje ieškovas – Rusijos įmonė, gaminanti įvairias izoliacines medžiagas automobiliams, žymimas prekių ženklu „StP“ – pastebėjo, kad Lietuvoje yra parduodamos jo prekės, tačiau įtarimų sukėlė prekių pakuotės. Prekės buvo supakuotos ne ieškovo pakuotėse, o  ant pakuočių ir išpakuotų  prekių lipdukų gamintoju buvo nurodyta neegzistuojanti Latvijos įmonė „Standartplast“. Atsakovo internetinėje parduotuvėje prekės buvo reklamuojamos kaip gaminamos įmonės „Silent Coat“.

Ištyrus situaciją paaiškėjo, kad buvęs ieškovo distributorius Pabaltijui – Latvijos įmonė „CTP“ – iš ieškovo gautas prekes supakuodavo į savo pakuotę ir ant pakuotės tikrojo gamintojo duomenų nenurodydavo. Taip supakuotomis arba apskritai išpakuotomis prekėmis Lietuvoje ir prekiavo atsakovas, savo svetainėje jas pristatydamas kaip gaminamas įmonės „Silent Coat“, kas, kaip paaiškėjo, yra ieškovo buvusio distributoriaus prekių ženklas, todėl ieškovas pateikė ieškinį dėl teisių į prekių ženklą pažeidimo nutraukimo.

Vilniaus apygardos teismas ieškinį patenkino nusprendęs, kad atsakovas iš tiesų prekiavo neteisėtai  perpakuotomis prekėmis, todėl pažeidė ieškovo teises. Atsakovas šį sprendimą apskundė Lietuvos apeliaciniam teismui, kuris Vilniaus apygardos teismo sprendimą panaikino remdamasis atsakovo pateiktais įmonės „CTP“ paaiškinimais, kad prekės buvo perpakuotos turint ieškovo sutikimą, nors toks sutikimas teismui ir nebuvo pateiktas, taip pat dėl to, kad ieškovas nepateikė įrodymų, kokiose pakuotėse ieškovas prekes tiekė savo distributoriui. Teismas taip pat rėmėsi aplinkybe, kad atsakovas ginčo prekes įsigijo iki ieškovo prekių ženklo apsaugos įsigaliojimo Lietuvos Respublikoje dienos.

Galutinį verdiktą šioje byloje priėmė LAT, primindamas, kad pagal Europos Sąjungos Teisingumo Tesimo (ESTT) praktiką, vertinant perpakavimo teisėtumą, tai, jog ant naujos pakuotės aiškiai nurodoma, kas prekę perpakavo ir kas yra jos gamintojas, turi įrodyti paralelinis importuotojas (Byla C-0348/04), nagrinėjamos bylos atveju – atsakovas. Tačiau atsakovas nepateikė įrodymų, kad ant perpakuotų prekių buvo nurodytas ieškovas, kuris yra prekių ženklo „StP“ savininkas ir prekių, pažymėtų nurodytu prekių ženklu, gamintojas.

Atsakovui šios aplinkybės neįrodžius, teismo vertinimu, byloje nebuvo pagrindo konstatuoti, kad buvo įvykdyti ginčo prekių perpakavimo teisėtumo kriterijai. Teismas taip pat nusprendė, kad ieškovo teises pažeidžiantys veiksmai (prekyba ginčo prekėmis) buvo atliekami jau po ieškovo prekių ženklo apsaugos įsigaliojimo Lietuvoje, taigi, prekių įsigijimo laikas savaime neturi reikšmės sprendžiant dėl ieškovo teisių pažeidimo. Teismas taip pat pasisakė, kad aplinkybė, jog byloje nėra pateikta originalių ieškovo gaminamų prekių pakuočių, neturi reikšmės sprendžiant dėl ieškovo teisių pažeidimo, nes buvo nustatyta, kad prekės buvo perpakuotos nesilaikant teisėtam perpakavimui keliamų sąlygų.

Toks galutinis teismo verdiktas turėtų drausminti tiek pardavėjus, tiek dėl įvairių priežasčių prekes perpakuojančius asmenis, nes perpakavimo teisėtumą turi įrodinėti atsakovas – ieškovui pakanka tik pateikti prieštaravimą prekybai perpakuotomis prekėmis. Remiantis ESTT išaiškinimais, prekių perpakavimas yra teisėtas tik tuomet, kai yra išpildytos visos šios sąlygos:

  • įrodoma, kad  perpakavimas būtinas norint prekiauti preke importo valstybėje narėje;
  • įrodoma, kad perpakavimas negali paveikti originalios pakuotėje esančios prekės būklės;
  • ant naujos pakuotės aiškiai nurodoma, kas prekę perpakavo, ir jos gamintojas;
  • perpakuotos prekės pateikimas nėra toks, kad galėtų kenkti prekių ženklo ir jo savininko reputacijai, o tai visų pirma reiškia, kad pakuotė turi būti be trūkumų, nebūti prastos kokybės arba netvarkinga, ir
  • importuotojas prieš perpakuotos prekės pateikimą parduoti įspėja prekių ženklo savininką ir jo prašymu jam pateikia perpakuotos prekės pavyzdį (ESTT sprendimas sujungtose bylose C-400/09 ir C-207/10, bei sprendimų C-427/93, C-429/93 ir C-436/93 79 punkte; C-232/94 sprendimo 50 punkte; C276/05 sprendimo 23 punkte).

Maža to, kad prekyba perpakuotomis prekėmis pažeidžia prekių ženklų savininkų teises, tokiais veiksmais yra pažeidžiamos dar ir vartotojų teisės. Visų pirma, vartotojai yra klaidinami dėl prekių kilmės – žinojimas apie tikrąjį prekių gamintoją lemia vartotojų sprendimą pirkti arba nepirkti tam tikrą prekę. Negana to, gamintojo nenurodymas arba neteisingas informacijos apie jį pateikimas sumažina galimybę apginti vartotojų teises iškilus prekių kokybės klausimui.

Atvejų, kai pasinaudojant geros kokybės kito ūkio subjekto prekėmis ir pasitikėjimą pelniusiu prekių ženklu įmonės siekia reklamuoti savo, galbūt prastesnės kokybės prekes, ir į rinką įvesti savo prekių ženklą, pasitaiko gana dažnai. Tačiau šis atvejis įrodo, kad neteisėtas prekių perpakavimas gali užtraukti atsakomybę ne tik prekes perpakuojantiems asmenims, tačiau ir tokių prekių pardavėjams.

Advertisements
Įrašas paskelbtas temoje Prekių ženklai | Trademarks ir pažymėtas , , , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s