Žymių dizainerių darbų klastotės. Kaip apsaugoti savo kūrinius?

Autorė: Daiva Buknienė, METIDA prekių ženklų ir dizaino konsultantė, tarptautinių ryšių koordinatorė

zirkles-eu-reforma

“Skygarden” šviestuvas. Nuotrauka iš: http://www.flos.com

Neseniai praūžė dizaino savaitė Milane (balandžio 12-17 d.) ir jos atgarsiai netyla iki šiol. Kelias dienas vykusiame renginyje iš viso pasaulio susirinkę dizaineriai ir dizaino kompanijos pristatė originalius aksesuarus, baldus, šviestuvus ir kitus interjero produktus. Naujos dizaino mados tendencijos bus aptarinėjamos dar ilgai, o tarp dalyvių, buvo galima sutikti ir Lietuvos gamintojų, ir kai kurie iš jų, sulaukė ypatingo dėmesio, pavyzdžiui, baldų studija UAB „Egli“ (http://eglidesign.lt/).

Dauguma gėrisi dizainu, kaip meno kūriniu, tačiau vertėtų prisiminti, jog gražus dizainas, visų pirma, pritraukia ne vien vertinančių meną ir kūrybą dėmesį, bet ir klastotojų, siekiančių iš jo nesąžiningai pasipelnyti. Rinkoje nuolat susiduriame su klastotėmis. Galbūt labiau įprasta atkreipti dėmesį į žinomų prekių ženklų panaudojimą, ženklinant suklastotas prekes. Tačiau yra daug neteisėtai naudojamų ir pačių dizaino kūrinių. Internetinėse parduotuvėse galima pamatyti nemažai žymių interjero dizaino kūrinių klastočių, kurie parduodami už keliasdešimt kartų mažesnę kainą.

Štai vieno įtakingiausių pasaulyje dizainerio Marselio Vanderso (Marcel Wanders) šviestuvas SKYGARDEN (gamintojo puslapis: http://bit.ly/1YchrtH) itin mėgstamas klastotojų, kurie parduoda panašias ar identiškas SKYGARDEN dizaino šviestuvų kopijas.

CS_Skygarden_04

“Skygarden” šviestuvai. Nuotrauka iš: http://www.flos.com

Žavieji LEE BROOM šviestuvai (gamintojo svetainė: http://leebroom.com/products/square-decanterlight/) taip pat ne vieninteliai. Interneto paieškoje įvedus LEE BROOM vaizdą aptiksite nemažai originalių šviestuvo dizaino kopijų.

lee.broom (1)

“Lee broom” šviestuvas. Nuotrauka iš: http://www.leebroom.com

Nieko jau nebestebina, kad 1958 m. Polo Heningseno (Poul Henningsen) sukurto šviestuvo ARTIŠOKAS (ARTICHOKE)   (gamintojo svetainė: http://www.ylighting.com/louis-poulsen-ph-artichoke-pendant-light.html ) kopijų už nedidelę kainą galima nusipirkti ir nedideliuose prekybos centruose.

artisokas

“Artichoke” šviestuvas. Nuotrauka iš: http://www.ylighting.com

 

 

 

 

 

 

 

Žymiojo kiaušinio formos EGG fotelio, kurį sukūrė Arnė Jakobsenas (Arne Jacobsen) dar 1958 m. “Radisson viešbučiui” Kopenhagoje (gamintojo svetainė: http://www.fritzhansen.com/en/egg-easy-chair-3316) panašių, o kartais ir identiškų kopijų galime rasti ir internetinių parduotuvių puslapiuose ir baldų parduotuvėse bei turgavietėse.

eggg

“EGG” fotelis. Nuotrauka iš: http://www.fritzhansen.com

 

Kokie galimi apsaugos būdai ir kaip jie veikia?
Dizaino kūrinius apsaugoti nuo klastočių padeda autorių teisės, prekių ženklai arba dizaino registracija.

Autorių teisės
Autoriaus teises įgyja kiekvienas kūrinio autorius, jeigu jo kūrinys yra intelektinės veiklos rezultatas. Jos galioja, kol autorius gyvas, ir 70 metų po jo mirties. Galiojimo terminas ilgas, todėl registracija nereikalinga. Autorių teisės saugo dizainą nuo kopijų, tačiau teises įrodinėti yra labai sunku, nes jos nėra registruojamos ir ginčai dėl autorystės gali būti labai sudėtingi.

Dizaino registracija
Norint užregistruoti dizainą būtinas: naujumas ir individualių savybių turėjimas. Jeigu dizainas yra naujas ir turi išskirtinių savybių, galima jį registruoti. Registracija yra santykinai pigi, į vieną paraišką galima įtraukti daug pavyzdžių. Registruoti reikia tam gaminiui, kurio dizainą autorius sukūrė, tačiau naudoti neprivaloma, tiesiog galima drausti naudoti kitiems. Lyginant kitus dizainus ar galimus dizaino pažeidimus, netgi nežymūs skirtumai gali būti pripažinti kaip esminiai. Dizaino registracija ilgiausiai galioja 25 metus (pratęsiant kas penkerius metus).

Prekių ženklas
Dizainas gali būti saugomas ir kaip erdvinis prekių ženklas. Pagrindiniai privalumai: galiojimo terminas tęsiamas pagal poreikį, neribotai (sumokant pratęsimo mokestį kas 10 metų), lyginant panašius ženklus, atsižvelgiama į tai, ar nepaisant tam tikrų skirtumų, vartotojas nesupainios ženklų. Minusai: būtina nurodyti konkrečias prekių ar paslaugų klases, kurioms šis erdvinis ženklas bus naudojamas, o taip pat, dizainas kaip erdvinis prekių ženklas, negali būti registruojamas prekėms, kurias jis žymi – t.y. šviestuvas šviestuvams ar pan. Išimtinais atvejais, kai ženklas yra įgijęs skiriamąjį požymį dėl naudojimo – jis galėtų būti registruojamas ir prekei, kurią žymi. Taip pat svarbus aspektas, jog registruoti ženklą mes galime daugeliui klasių, bet svarbus ir jo naudojimas registruotoms prekėms, nes jis gali būti naikinamas atitinkamoms prekėms dėl nenaudojimo. Jeigu dizainas buvo naudojamas ilgiau nei 12 mėnesių ir nėra galimybės jo registruoti kaip dizaino (dėl neatitikimo naujumo reikalavimui) – visada galite suspėti tai padaryti registruojant prekių ženklu.

Kūriniai žavi, įkvėpia, veda į priekį, tačiau apmaudu, kai aptinkame jų klastotes, o dar blogiau, kai negalime jų deramai apginti, nes ne į visus apsaugos aspektus buvo atsižvelgta. Todėl visada svarbu realizavus idėją ir sukūrus naują kūrinį gauti tinkamą profesionalią teisinę konsultaciją dėl optimaliausios kūrinio apsaugos.

Advertisements
Šis įrašas paskelbtas kategorijoje Dizainas | Design, Uncategorized ir priskirtas tokioms žymoms: , , , . Išsaugokite jo nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s