Kiek sekundžių dainos galima „pasiskolinti“ reklamai nemokamai?

Autoriai: Inga Lukauskienė, METIDA asocijuota partnerė, advokatė, patentinė patikėtinė, teismo mediatorė; Monika Juškaitė teisininkė

dainomsKiekvieną dieną, savo televizoriaus ekranuose galime išvysti, o radijo stočių transliuojamose programose, prekybos centruose ir kitose viešose erdvėse išgirsti reklaminio pobūdžio pranešimus, kurie dažniausiai būna palydimi muzikiniu intarpu ar keliais akordais iš visiems gerai žinomų muzikos kūrinių.

Reklaminių pranešimų kūrėjai, siekdami sukurti kuo įsimintinesnę reklamą, nevengia naudoti ne tik dėmesį prikaustančius vaizdus, bet ir įvairiausius muzikinius kūrinius, kurių ištraukos ilgainiui yra sutapatinamos ar vartotojams sukuria asociacijas su atitinkamomis prekėmis ar paslaugomis, kurioms reklamuoti yra naudojama tam tikra daina. Tačiau pamačius ar išgirdus tokią reklamą, ne visada pagalvojama, kad joje panaudotas muzikinis kūrinys ar tik jo dalis taip pat yra ir atskiras autorių teisių apsaugos objektas. Be to, reklamų kūrėjams dažnai kyla klausimas, ar tam, jog keli muzikinio kūrinio akordai ar taktai būtų panaudoti reklamoje reikia gauti muzikos kūrinio autoriaus sutikimą?

Reklamų, kuriose skamba tam tikri muzikiniai kūriniai, kūrėjai dažnai laikosi pozicijos, jog trumpos ištraukos ar keli kūrinio akordai neturėtų būti saugomi kaip autoriaus teisių objektai, kadangi ne vienas autorius ar kompozitorius gali panaudoti panašius motyvus ar garsus savo sukurtuose muzikiniuose kūriniuose. Dėl to, visuomenės interesų atžvilgiu, akordai turėtų būti laisvai naudojami ir nesaugomi kaip autorių teisės objektai. Reklaminių pranešimų kūrėjai, taip pat dažnai teigia, jog reklamoje panaudoja tik nedidelę ištrauką ar tik kelis akordus iš tam tikro muzikinio kūrinio, todėl tokiu atveju nėra pažeidžiamos panaudoto muzikinio kūrinio autorių teisės, kadangi toks naudojimas turi būti leistinas visuomenės interesų užtikrinimui.

Tačiau toks vertinimas yra klaidingas. Net ir tuo atveju, kai yra panaudojami vos keli muzikinio kūrinio akordai ar garsai, yra naudojamas kito asmens kūrybinio darbo rezultatas. Net kelių muzikinio kūrinio akordų panaudojimo gali užtekti tam, kad būtų atpažintas konkretus kūrinys, o tai jau būtų pripažįstama autoriaus teisių pažeidimu.

Puikiu to pavyzdžiu galėtų būti dar 1990 metais kilęs ginčas tarp atlikėjo Vanilla Ice ir grupės Queen kartu su atlikėju David Bowie. Ginčas kilo dėl to, jog Vanilla Ice savo kūrinio „Ice Ice Baby“ (https://www.youtube.com/watch?v=rog8ou-ZepE) pradžioje panaudojo motyvą, kuris buvo beveik identiškas Queen kartu su David Bowie parašytos ir atliekamos dainos „Underpresure“ (https://www.youtube.com/watch?v=a01QQZyl-_I) motyvui. Šį kūrinių panašumą pastebėjo ne tik klausytojai, bet ir Queen su Dawid Bowie, kurie siekė paduoti Vanilla Ice į teismą dėl autorių teisių pažeidimo. Nors Vanilla Ice iš pradžių tikino, kad panaudojo minimą motyvą, tačiau jį pakoregavo ir pakeitė, dėl to jis tapo originaliu jų kūrybos rezultatu. Tačiau šis ginčas nepasiekė teismo, kadangi galiausiai Vanilla Ice pripažino, kad neteisėtai panaudojo Queen ir David Bowie dainos pradinius taktus ir sutiko sumokėti kompensaciją. Taigi, kaip matyti iš šio pavyzdžio, net keli panaudoti kito muzikinio kūrinio akordai ar taktai gali būti rimto ginčo dėl autorių teisių pažeidimo priežastimi.

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad Lietuvos Respublikos autorių teisių ir gretutinių teisių įstatyme yra nurodyta, kad autorių teisių objektais yra laikomi originalūs literatūros, mokslo ir meno kūriniai, kurie yra kūrybinės veiklos rezultatas, išreikštas kokia nors objektyvia forma, tame tarpe ir muzikos kūriniai su tekstu arba be teksto. Tai reiškia, kad muzikinį kūrinį sukūręs asmuo, kaip kūrinio autorius, be kitų turtinių teisių, turi teisę uždrausti be jo leidimo atgaminti tą kūrinį bet kokia forma ar būdu, bei panaudoti reklamoje. Minimame įstatyme taip pat yra įtvirtinta nuostata, jog be autoriaus sutikimo kūrinys, įskaitant ir muzikinį kūrinį, gali būti panaudojamas be išankstinio autoriaus sutikimo tik nekomerciniams tikslams. Taigi, atsižviegiant į minimą teisinį reguliavimą galime daryti prielaidą, jog muzikinio kūrinio dalies ar kelių akordų panaudojimas reklamoje be iš ankstinio autoriaus sutikimo nėra galimas, kadangi muzikinį kūrinį ar jo dalį siekiama panaudoti komerciniams tikslams, t.y. populiarinti atitinkamas prekes ar paslaugas.

Žinoma, nereikėtų pamiršti fakto, jog autoriaus turtinės teisės į kūrinius nėra tęstinio pobūdžio – jos galioja visą autoriaus gyvenimą ir 70 metų po jo mirties. Taigi, siekiant panaudoti muzikinį kūrinį, kuriam nebėra taikoma autoriaus turtinių teisių apsauga, nėra privalomas leidimas. Tačiau net ir tokiu atveju reikėtų nepamišti, kad autorių asmeninės neturtinės teisės saugomos neterminuotai, dėl to net ir praėjus anksčiau minėtam terminui, autoriaus atžalos turi teisę kreiptis į teismą dėl autoriaus neturtinių teisių, tokių kaip teisės reikalauti, kad bet kokiu būdu naudojant kūrinį būtų nurodomas arba nebūtų nurodomas autoriaus vardas, pažeidimo.

Nors muzikinių kūrinių ar jų dalių bei akordų panaudojimas reklaminiuose pranešimuose juos daro labiau įsimintinais ar išskirtiniais, tačiau prieš pasirenkant kokį kūrinį panaudoti reklamoje, pirmiausiai turėtų būti pasirūpinta autoriaus sutikimo gavimu dėl konkretaus muzikinio kūrinio ar jo dalies, takto panaudojimo atitinkamoje reklamoje. Tik tokiu būdu bus galima išvengti ne tik muzikinių kūrinių autorių teisių pažeidimų, bet ir ilgų teisinių ginčų bei galimų nuostolių, patirtų muzikinio kūrinio autoriams sumokant kompensacijas dėl neteisėto jų kūrinių panaudojimo bei sumokant kitas teismo išlaidas.

Reklama
Įrašas paskelbtas temoje Autorių teisės | Copyright, Uncategorized ir pažymėtas , , , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s