Dviratis jau išrastas: atkemša miestus ir smegenis

Autorius: dr. Eugenijus Keras, METIDA patentų konsultantas

dviratukas„Neišradinėk dviračio“ – sako lietuvių išmintis. Žvelgiant į šių laikų  auklėjimo ir ugdymo tradicijas, kurios leidžia klysti ir mokytis iš klaidų, toks pasakymas nelabai motyvuoja. O kaip atrodo pirmieji dviračių išradimai, lėmę šios transporto priemonės tobulėjimą? Ar tikrai turėtume tokį dviratį, koks yra dabar, jei, tarkime, prieš šimtą metų niekas net nebūtų bandęs išrasti dviračio?

Kažkas panašaus į dviratį buvo sugalvota dar maždaug 1818 metais, kai du vienas paskui kitą vienoje linijoje esantys ratai buvo sujungti rėmu, kurį apžergus, kojomis atsispiriant į žemę laisvai galėjai riedėti. „Žirgas laisvalaikiui“, taip tuomet  jis buvo pramintas.

dviraciu 1Kitas tos pačios transporto priemonės pavadinimas – drezina – kilęs nuo išradėjo – Karlo von Draiso (Karl von Drais) pavardės. Principas identiškas šiuolaikiniams vaikų balansiniams dviratukams, o ir riedėjimo greičiais abi transporto priemonės galėtų lygiuotis: tuomet su drezina pasiektas pirmasis greičio rekordas: 14,4 km/val. Panašų greitį šiandien vaikas galėtų pasiekti ir su savuoju balansiniu dviratuku. Išradimų istorijoje dažnas atvejis, kai identiški išradimai labai panašiu metu atsiranda skirtingose pasaulio vietose, pas niekaip nesusijusius išradėjus – su dviračiais įvyko tas  pats: nors drezina priskiriama vokiečiui K. Von Draisui, nėra vieningos nuomonės ar jis patentavo šį išradimą, juolab egzistuoja nuomonių, kad panaši transporto priemonė panašiu metu buvo patentuota ir JAV.

dviratis 2Mažas greitis skatino tobulinti dviračių konstrukcijas. Dviratininko (arba kaip anuomet buvo priimta vadinti „velosipedininko“) kojos nuo atsispyrimo į žemę buvo perkeltos ant įtaisų, kurie vienokiu ar kitokiu būdu transformavo judesį, siekiant, kad transporto priemonės greitis būtų kuo didesnis. Pagrindiniai tokių patobulinimų patentai registruoti 1860-1870 metais. Tuo metu tokios transporto priemonės sverdavo apie 40 kg. (šiandien vidutinis dviratis sveria dvigubai mažiau: 14-18 kg.), neturėjo guminių padangų, dėl ko buvo vadinamos „kaulakračiais“.

Vienas iš paprastesnių ir labiausiai paplitusių išradimų, siekiant padidinti greitį: padidintas priekinis ratas. Minant didelį priekinį ratą, vienu rato apsisukimu nuvažiuojamas nemažas atstumas, o jei mini greitai – aplenksi tokį, kurio priekinis ratas gerokai mažesnis. Tokios transporto priemonės jau pasiekdavo ir 30 km/val. greitį. Tačiau įsibėgėjus iki tokio greičio reikėdavo ir greitai stabdyti, o įvertinus aukštą svorio centrą tokie stabdymai neretai baigdavosi dviratininko kritimu. Savo populiarumo viršūnę tokie dviračiai turėję apie 1873-1885 metus, tačiau netrukus dingo dėl naujos, saugesnių dviračių bangos.

dviratis 31885 m. John Kemp Starley pristatė naują savo dviračio konstrukciją: artimos rombo formai rėmas, grandine varomas galinis ratas – elementai, kurie būdingi ir šiandieniniam dviračiui. Patentų autorius J. K. Starley labiau žinomas dėl savo patentuoto dviračio – tandemo (JAV patentas 415072, 1889 metai). 1891 m. J. B. Dunlop (JAV patentas 453550) pristato pneumatinę padangą. Dviratė transporto priemonė tampa patogesnė, nebe tokia pavojinga, taigi, tinkama beveik visiems. 1885 m. J.K. Starley dviratis pelnytai laikomas šiuolaikinio dviračio prototipu. Esminių pakeitimų dviračio formoje, išvaizdoje daugiau nebuvo. Bendras veikimo principas taip pat nepakito. Tai galbūt nuo to laiko daugiau ir neverta „išradinėti dviračio“?  Verta, pasakytų „Segway“ (dviratės transporto priemonės) išradėjas. Dviračiams skirtų išradimų tikrai nemažėja: US8781690 jutiklis teisingai dviračio sėdynės padėčiai nustatyti, US8781663 – belaipsnis pavarų perjungimo aparatas dviračiui ir dar tūkstančiai kitų, kasmet išduodamų patentų, susijusių su dviračiais.

Ant vienos iš Vilniaus miesto pastatų sienos yra užrašas: „Dviratis jau išrastas. Atkemša miestus ir smegenis“, kuris daug labiau atitinka nūdienos dvasią nei skatinimas daugiau dviračių neišradinėti.

.

Reklama
Įrašas paskelbtas temoje Išradimai | Inventions, Uncategorized ir pažymėtas , , , .Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s